Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Miejsko-Gminna Biblioteka

Publiczna w Glinojecku

Nowości

Zaprzyjaźnione

glinojeck 
 gok
 glinojeck info
 fb-art

logo BN 120

logo instytut 120

BP 120

logo MKWCZ 120

legimi 120

logo BW 120

 

"Bajka pomaga, czyli psycholożka z papieru"

DSC 0105 małeMiejsko-Gminna we współpracy z Pedagogami Szkoły Podstawowej w Glinojecku im. Marii Konopnickiej w Glinojecku- Panią Bożeną Więckowską i Panią Anną Dołęgowską rozpoczęła akcję czytelniczo-terapeutyczną pt. „Bajka pomaga czyli psycholożka z papieru”. Głównym celem projektu jest popularyzowanie czytelnictwa i wskazanie terapeutycznych oddziaływań książki na czytelnika. W spotkaniach uczestniczyć będą uczniowie kl. III a i grupy uczniów zakwalifikowanych na zajęcia rewalidacji indywidualnej. Projekt wpisuje się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 ogłoszone przez MEN. Wychowanie do czytania powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Jest bardzo ważne szczególnie dzisiaj, w dobie komputerów i telewizji. Dzięki realizacji projektu dzieci przekonają się, że odpowiednio dobrana literatura nie tylko relaksuje, bawi i uczy, ale pomaga budować system wartości, dodaje sił w walce z przeciwnościami losu oraz wskazuje życiowe priorytety.

Pierwsze spotkanie odbyło się w Bibliotece Publicznej 28 listopada 2016 r. Gościem specjalnym spotkania był Pan Leszek Wróblewski- Pełnomocnik Burmistrza d/s profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani w Gminie, ale przede wszystkim świetny człowiek, specjalista i terapeuta od którego dzieci wiele się dowiedziały i nauczyły. Tematem spotkania była bajka pt. „Kurek i Kwaczuś” Marii Molickiej mówiąca o adopcji i próbie zrozumienia przez dziecko sensu tego pojęcia- bajkę przeczytała Urszula Wróblewska Kierownik MGBP. Mały   kurczak   Kurek   zaprzyjaźnia  się z  kaczorkiem Kwaczusiem, obaj malcy  miło spędzają czas w swoim towarzystwie. Po dniu pełnym  wrażeń Kurek dowiaduje 
się, że Kwaczuś  został adoptowany. Niestety nikt nie chce wyjaśnić mu, co to znaczy. Kiedy nazajutrz pyta o to przyjaciela, okazuje się, że również i on tak naprawdę nie wie co to znaczy. Jest z  tego powodu bardzo  zagubiony i nieszczęśliwy. O  pomoc w zrozumieniu sensu adopcji proszą najmądrzejszego ptaka w lesie- Panią Sowę, która zabiera bohaterów do krainy książki, aby w bajkowy sposób móc im to wyjaśnić.

Wsparcie poprzez bajki terapeutyczne jest ważne dla każdego dziecka, ponieważ pomagają one właściwie zinterpretować wiele różnych sytuacji życiowych. Wiedza, także ta magiczna, ma za zadanie ułatwić dziecku rozumienie najróżnorodniejszych sytuacji, a także zapoznanie się z nowymi, nieznanymi strategiami działania. Pozwala uświadomić emocje i sposoby działania tak, by później dziecko łatwiej rozwiązywało trudności, które napotka na swej drodze. Otrzyma wsparcie poprzez zrozumienie dręczących je niepokojów, odnajdzie w treści swe przeżycia, emocje, myśli i jak w lustrze zobaczy, że inni podobnie odbierają świat, przez co znajdzie akceptację swoich odczuć i siebie. Może wyrzucić z siebie zalegające emocje, może wypłakać się, wyżalić, zezłościć. Bajki te także pomogą dziecku zrekompensować to, czego mu najbardziej brakuje, poprzez utożsamianie się z bohaterem bajkowym. W świecie bajkowym dziecko otrzymuje to, co jest najważniejsze dla niego, co pozwala normalnie się rozwijać i żyć: bezpieczeństwo, miłość i uznanie. Utożsamiając się z bohaterem bajkowym, razem z nim odniesie sukces, który pomaga w kształtowaniu dobrej samooceny, wywołuje zadowolenie, a tym samym służy budowaniu pozytywnego obrazu samego siebie. Odnajdzie znowu nadzieję, która pomaga budować optymistyczny świat i odraczać oczekiwania natychmiastowej realizacji pragnień. Przeżyje różne przygody, wróci ze świata bajkowego do rzeczywistości bogatsze i przede wszystkim spokojniejsze. Co też można było dostrzec na zajęciach.

Dzieci pełne euforii opowiadały o swoich przeżyciach podczas słuchania bajki, która skłoniła ich do refleksji. Potrafiły identyfikować się z bohaterami bajki i chętnie uczestniczyły w ćwiczeniach dramowych polegających na naśladowaniu głosów zwierząt gospodarskich oraz inscenizowaniu wybranych fragmentów bajki. W klasach dzieci obiecały wykonać ilustrację do omawianej bajki, którą w najbliższym czasie będzie można podziwiać w bibliotece publicznej.